Det er ikke det du gør..

RosenhavenHerren i huset og jeg overtog et gammelt tilgroet vildnis af en kæmpehave for 4 år siden. Vores første rigtige have! Vi elsker den. Her er plads til børn, katte, køkkenhave, frugttræer, bålplads, rosenpyntefims, hyldemor og skyggebede hvor skvalderkålen nu står og lyser hvidt mellem knaldgule fredløs-spir. Der er lagt,- og bliver til stadighed lagt mange timer i haven i løbet af en uge. Det vil sige: vi bruger af de timer som vi kan skrabe sammen efter to fuldtidsjobs, to små børn og et stort hus er blevet passet.

I går havde vi besøg af en ældere bekendt, der gerne ville se vores hus og have for første gang. Manden er haveinteresseret, så jeg nød at vise ham rundt og fortælle om de nye højbede af genbrugssten, de Belgiske kæmpeporrer, de tre forskellige sorter kæmpeærter, blåbærene der i år bærer helt afsindigt godt, den gamle pærekvæde og de andre smukke og specielle træer der er i haven.

Kæmpeærter og cykel

Kæmpeærter og højbede med katteværn. En børnecykel “roder” foran.

Vi spiste håndfulde af nostalgisk sød-surtsmagende sorte kirsebær, sammenlignede ærtesorterne og hyggede os. Rettere sagt: det gjorde jeg.

Da vi skulle tage afsked stod han oppe på terassen og stirrede tankefuldt ud over haven. Vendte sig om og sagde ” jah..sådan en have ville jeg gerne eje. Den skulle jeg såmænd nok få sat skik på så den kom til at tage sig ordentligt ud “. Han syntes simpelthen at vores paradisiske plet på jorden er en værre rodebunke og det gjorde ham trist at se..

Igen må jeg – noget tørt – konstatere sandheden i min mors talemåde : det er ikke det du GØR, men det du IKKE får gjort som folk lægger mærke til.

Der skal eddermame løbes stærkt, skal der!

kæmpeært i blomst

Kæmpeært. Sort? ..

Leave a Reply

