Et dejligt fund i kælderen

Noget godt ved at syltesæsonen nærmer sig er når man går i kælderen efter glas, og dernede i rodet falder over gode sager og ikke kun mugne tomater fra i fjor.

I morges fandt jeg et smukt glas med en ubestemmelig væske i : brunlig-grumset og fedtet.

En tur i sien gav følgende resultat:

_MG_0817

Solbærrrom! Den har gemt sig umanerlig godt siden den ikke er drukket for længst.

For 10 år siden havde vi en stikling solbær med hjem fra Læsø.De største og mest smagfulde, søde bær man kan tænke sig. Stiklingerne har siden levet en kummerlig tilværelse i diverse krukker, dog afbrudt af to år i højbedspleje hos min mor. Sidste år kunne vi for første gang høste af dem her i haven, og i år giver de igen.

kæmpe solbær -en plante fra læsø

Det er ikke min hånd, der er på størelse med et barns: solbærene er virkelig STORE.

Solbærrom som jeg kunne forestille mig at den har været lavet:

1 fl. billig mørk rom, solbær til flasken/krukken er fyldt op. 5 spsk rørsukker. 6-7 solbærblade.  Solbærbladene konserverer og giver en god dybte i smagen.

Åbenbart kan den rigtig godt tåle at blive glemt et år inden den sigtes: den smager bedere end den bedste creme de casis jeg nogensinde har smagt.

Kirr!

Categories: Likør og Kryddersnaps

Tagged as:

Leave a Reply

