Husk nu!

– At lave stativer og opbinding til de forplimmede ærter næste år INDEN ærterne bliver sået.

Kæmpeærter

Smukke ærteblomster,- inden de væltede.

Brugte en frustrerende eftermiddag forrige uge på at forsøge at redde kæmpeærterne fra knækkedøden ved at banke intermistiske pæle omvundet med vasketøjssnor ned i enderne af rækkerne og forsigtigt løfte de stakkels planter på plads.

Naturligvis ventede vi gæster så jeg havde overhovedet ikke tid til projektet: det skulle bare se pænt ud NU. Projektet endte ulykkeligt med knækkede ærter spredt rundt på græsplænen og tænders gnidsel.

NÆSTE ÅR: køber jeg en hulens masse rionet, sætter det op i 3 meters højde så ærterne har støtte og vil forhåbentlig så kunne frydes over deres utrolige fordighed og gnaske løs med god samvittighed.

Det er første år vi har kæmpeærter: de er fantastiske og vi skal aldrig have andet. Jeg har lavet to bede, bygget af genbrugsmursten direkte ovenpå gammel græsplæne. I det ene står to rækker ærter: Telephone, som blev forspirede i febuar, ompottet og nusset gennem hele marts,- hvilket overhovedet ikke kan betale sig. De andre ærter der bare blev ploppet direkte i jorden i bedet ved siden af er nøjagtigt lige så langt fremme. Derudover en gammel russisk sort som vi har fået af min mors venninde.

Det andet bed er en rodebunke af alle mulige slags ærter, sået uden en plan fordi jeg gerne ville have frodighed og forskelligtfarvede blomster i skøn naturlig vildhed. Hvilket også fint.   Der er bare en af sorterne der smager absolut forfærdeligt, underligt nok, og der er en af sorterne som jeg er helt vild med: den smager af morfars have og somre ved Omme Å. Og jeg ved ikke hvilken der er hvad eller hvad de hedder, fordi jeg smed de tomme frøposer fra Albinus frø ud efter såning..

Kæmpeærter opbinding

Kæmpeærter i vild forvirring med vasketøjs-snoropbinding, hønsenet og hele balladen. De er pt. 2,5 m høje! Foran aspargesærter, temmelig klemte..

Morfar ville korse sig.

Og næste år sår jeg ærter i snorlige rækker med tydelig plastic-dimse-mærkninger overalt.

HUSK DET NU.

Categories: Haven, Sommer

Tagged as: , ,

Leave a Reply

