De skal fame´ha det hårdt. Citronerne.

Moden citron.

Moden citron.

For 9 år siden fik vi et yndigt citrontræ forærende.

Jeg plejede og pussede om det; gav det fin jord og sørgede for at holde det forholdsvis jævnt fugtigt som de andre potteplanter.

Det tabte forbavsende hurtigt bladene, smed alle de uduviklede grønne citroner og gik  til i spind og kryb til sidst.

What?.

For et halvt år siden skulle jeg bruge citronblomster til regi.  Fandt et vind og skævt træ med kun to grene på, ribbede det for blomster og friske skud og lod det stå i vinduekarmen i studiet, glemte det.

Det kvitterede med at sætte en masse nye blomster, skyde fine nye skud og modne de par citroner, som jeg havde ladet sidde.

På nettet og læse..

Citroner er hysse, masocistiske madammer, som vil have det Just So.

De hader at få for meget vand.  Når de VIL have vand skal det dælandulme være tempereret således at det har rumtemperatur og de ikke får kolde rødder. -Det er således heller ikke tilrådeligt at sætte dem på en kold marmorkarm i en ellers varm stue når de skal vinteropbevares.

De kan åbenbart på den anden side også lide at have det hårdt, rent jordmæssigt. På nettet bliver man rådet til at købe speciel citronjord for at få primadonnaerne til at trives.

Jeg nægter konsekvent at betale flere hundrede kromer for en pose såkaldt citronjord, når jeg ved at det eneste der er i, er en efterligning af den jord der findes sydpå.

En opskrift på hjemmelavet citronjord var ikke til at opdrive nogen steder.

Så jeg prøvede at forestille mig hvordan jorden omkring Biot, hvor der er mange citroner, ser ud om sommeren: rødligt, uigennemtrængeligt, cementhårdt og leragtigt med en masse småsten.

Prøvede at efterligne med tung lerjord blandet op med træflis og et par skefulde grus samt lidt kompost fra genbrugspladsen. Ca i forholdet 3:2:1:1/2.

Det ligner noget der er løgn, og er stenhårdt.

Elendig jord. Citronen elsker det -åbenbart.

Elendig jord. Citronen elsker det -åbenbart.

2 måneder senere er resultatet dette:

Grøn mini-citron

Grøn mini-citron

Citronblomst i knop

Citronblomst i knop

Lille bitte citron

Lille bitte citron

Træet står på terassen i fuld sol, bliver blæst ordenligt igennem og udelukkende vandet når jeg ikke kan holde til at se på tørken mere.

Om idylen varer ved vil kun tiden vise.

PS. Opskriften på jorden er IKKE funderet på nogen form for professionel ekspertise, og jeg aner ikke om det virker.

Det er kun et forsøg.

Categories: Haven, Sommer

Tagged as: ,

Leave a Reply

