And the Winner is..

Forskellige-Ærtesorter-sammen

8 Forskellige ærtesorter blev det til i år: rekorden er slået.

De har boet i nyanlagte bede og givet over al forventning,- dog med visse begyndervanskeligheder.

På billedet burde der være små fine lapper på hver ært, som fortæller hvad den hedder, hvor høj den bliver osv.

Det er der bare ikke.

Jeg nærmest kastede ærtefrøene ned i jorden i bar iver efter at få dem sået i sin tid, og gemte ikke poserne som de lå i.

Dog kan jeg sige at den gule, selvtilfredse ært der ligger på ryggen i midten smager absolut rædselsfuldt: bitter og snerpende.

Det har jeg dog aldrig oplevet før med ærter.

Og det ville jo være rigtig dejligt hvis jeg vidste hvad i alverden den hedder så jeg ALDRIG kommer til at så den igen.

Den vokser – naturligvis – som død og helvede og har overtaget næsten hele stativet i det ene bed.

De tre bælge fra venstre mod midten er mange-tout ærter, den længste er omkring 10 cm lang.

Den lange fætter nr 3 fra højre er vist nok en russisk sort af en slags.. Den fik vi fra en af min mors venninder.

Yderst til højre ligger sorten Telephone.  Den er næsten 3 meter høj og smager godt og grønt “ærtet”.

Næste år bliver de sået i rækker med TYDELIG mærkning på hvad der er hvad.

Categories: ærter, Haven

Tagged as: , ,

Leave a Reply

