Kæmpe-squash. Hvad stiller man op?

Forleden morgen lå der pludselig en kæmpe squash på vores køkkenbord.  Herren i huset nævnte den ikke, og jeg orkede ikke helt tage emnet op.

I bedste fald har jeg et ret indifferent forhold til squash ( pånær deres blomster som smager skønt farseret) og når de er over 20 centimeter i længde finder jeg dem værd til at fodre høns med, og ikke så meget andet.  Vi har ikke høns endnu så jeg gik ud fra at Herren havde tænkt sig at kreere en ret med kæmpen.

På tredie-dagen for hjembringelsen af gigant-squashen fortalte Herren så endelig at han havde købt den i en vejbod, som en af naboerne har sat op. ” Den kostede kun 3 kroner. Det kunne jeg ikke stå for! ” Jeg sukkede indvendigt og fik en ubændig lyst til at spørge på den retoriske, kvindelige og dybt nedladende måde : og hvorfor TROR du så at naboen sælger disse kæmpestore, grønne monstre til kun en 3-krone?.  Jeg gjorde det ikke! -altså sagde det højt..

Jeg kan ikke få mig selv til at smide så store mængder mad ud,- hvis vi havde haft de forplimmede høns var den som sagt røget lukt ind til dem- så jeg har taget mig sammen og tilberedt den som en slags zucchine grigliate (italienske grillede squash).

Den originale tilberedning kræver slanke, helt friske squash der skæres i delikate tynde skiver på langs, grilles og derefter gives liberale mængder god olivenolie.

Den store 4 dage gamle squash blev skåret i fede ringe, kernerne blev fjernet og så blev den marineret i udemærket olivenolie tilsat liberale mængder knust hvidløg samt rosmarin.  Derefter grillet til de var møre og brugt som ingrediens i salat med hjemmerøget laks.  De gav en fin røget og let-bitter smag til den fede laks, ikke helt ueffent.  Næste gang naboen sætter moster-squash til salg kunne jeg endda finde på at give en 3-krone for den og lave retten igen..

Varmrøget-laks-grillede-squash

Categories: Salater, Sommer, tilbehør

Tagged as: ,

Leave a Reply

