Fredagsgæsten der forsvandt – hjemmelavet glögg.

Hjemmelavet-gløgg_glögg

I denne uge har fredagsgæsten været på pause.

Jeg har fået mit eget KONTOR ( hurra hurra hurraaaaa ! se evt. HER ) nede på havnen, og haft travlt med at indrette, møde alle de flinke og spændende mennesker i bygningen samt få lavet et par haste-opgaver færdige inden deadline.

I stedet kommer her opskriften på min version af Hannes glögg, der varmer på alle mulige planer.

Påpasselighed tilrådes ved indtagelse: den er forjættende blød i smagen, men alkoholprocenten rammer lige omkring Strohruhm-styrke.  Den er naturligvis ikke helt voldsom igen, men flere ex-kærester har dog prøvet at slingre mere end almindeligt snalrede hjem fra min mors hus i juledagene pga. overdreven glögg-indtagelse i selskab med min morfar.

Morfar tilbragte julen hos os en årrække, og da både min mor og far arbejdede 50-60 timer om ugen op til jul, stod han og jeg i fællesskab for madlavning, pyntning, samt generel hygge omkring de gæster der dukkede op i mine forældres hus.

Min morfar var en stor stovt jyde, komplet med et dejlig lune, polisk blink i øjet og hænder så store som spader.  Han kom i sin tid ud at tjene på en gård som 14-årig, kørte hestespand og cyklede fra Fyn til Midtjylland når han skulle hjem på besøg.  Connisseur af de fineste ting i livet, veltillavet mad, godt selskab og snak over et lille glas.  Han kunne få ethvert stykke land til at blive en blomstrende have, dyrkede grøntsager i læssevis, lavede kryddersnapse og bjesk og spillede kort så det stod efter.  Når han rigtig skulle drille min far og jeg slog han over i sin vestjyske dialekt og ingen af os forstod et muk af hvad han sagde.. Man kunne så næsten se hvordan det klukkede i ham af lutter kilden drilskhed.

Og så kunne han altså drikke spandevis af min mors glögg uden at blive synderligt påvirket. Han sad i sofaen sammen med de venner der nu var på besøg og fortalte røverhistorier, drak glögg – endelig med masser af rosiner og mandler i – og hyggede sig gevaldigt. Især når det hen under aften var tid til opbrud og de unge bængler dinglede rundt i deres søgen efter jakker og halstørklæder var han så opfyldt af lune og finurlighed, at han så ud som om han var ved at sprække på langs af lutter hygge!

Til Hannes gløgg skal der bruges:

Rosiner, lagt i blød i rigelige dele portvin og mørk rom samt smuttede, hele mandler.
Rødvin – ikke de dyre flasker, og portvin.

Til glöggekstrakten:
2-3 dl sukker
2 nisseøl eller anden mørk øl.
et par hele stænger kanel
10-15 kardemommekapsler
Frisk ingefær i skiver – ca 4-6 cm
en spsk hele peberkorn
6-8 hele stjerneanis
skallen fra 1 øko-appelsin skåret i strimler – endelig uden det hvide på.

Sukkeret smeltes til karamel på en dyb pande. Des mørkere karamel, des flere bitterstoffer i den færdige glögg.  Jeg foretrækker en smule bitterhed, det er en smagssag.
Øllene hældes på,-pas på det sprutter!
Krydderier og appelsinskal kommes i og det hele simrer under låg en ti minutters tid.

Estrakten kan holde sig flere måneder på køl.

Bland rødvin, portvin og ekstrakt i en gryde i  forholdet omkring 1 flaske rødvin til 3 dl portvin og 1-2 dl ekstrakt – smag til så den ender med at smage som du kan lide.

Når den er god varmes glöggen igennem, – den må ikke koge!.

Rosiner, samt så meget af lagen man synes er tilladeligt hældes i glas sammen med mandler og toppes op med den skoldhede glögg.

Til børn og gæster der skal køre bil eller bare ikke har lyst til alkohol bruges ekstrakten i varm æblemost og serveres med en kanelstang.

Så kan de hvide sneflokke – undskyld – det pjaskvåde, lune stormvejr bare komme vrimlende !

Categories: drinks, Jul

Tagged as: ,

Leave a Reply

