That´s what friends are for.. Lime/mynte/ingefær frozen daiquiri

lime-daiquiri

I mit liv findes der 4 kvinder som jeg elsker ubetinget. Og tænk sig: det har jeg gjort i 36 år.
36 ÅR.  For min ældste søn er det lige så lang tid som fra dengang der ikke fandtes fjernsyn eller varmt vand i hanerne og frem til nu.
Hvis vi havde mødt hinanden i dag er chancerne for at vi var blevet venner nok ikke særlig stor.  Vi er virkeligt forskellige.  Limen der holder os sammen er – udover et ocean af fælles minder – en underforstået følelse af at kunne være helt ærlig, helt sig selv uden at føle dig dømt og målt og vejet efter den konventionelle, sociale skala.

Vi mødes en fire-fem gange årligt til fødselsdage og så mindst en gang til pige-weekend ( ha, ha, pige….. ) i sommerhus eller hos Herren og jeg.
NO kids, og INGEN mænd.  Tak.

Forløbet for sådan en weekend følger en snor og er fuldstændigt ens hver gang: der spises frokost efterfulgt af en lang gåtur, der snakkes, drikkes kaffe og spises kage.  De der har små børn og derfor ikke får sovet så meget i hverdagen tager en god lur, de andre snakker, dækker bord, en henter sushi, de andre drikker bobler, hvorefter der spises og snakkes noget mere.  Derefter følger som regel et midnats-intermezzo hvor en eller flere af os, induceret af rigelige mængder vin, trænger til at få luft for frustrationer over dette eller hint.  Alle støtter og giver gode råd, og problemerne letter gevaldigt. Derefter soves længe ( de af os der kan finde ud af det´ efter at have haft småbørn ) efterfulgt af god morgenmad, mere snak og så er der opbrud.  Yderst forudsigeligt, og vel samme måde som mange andre kvinder tilbringer en overnatning væk fra mand og børn på.

Denne gang skete der dog noget nyt.

Jeg lavede en midnatsdrink og en af venninderne – hende der har det yngste barn og som på serveringstidspunktet var ved at gå i brædderne af træthed – livede på magisk vis op, og fortalte derefter i adskillige minutter om drinkens fortræffeligheder, – blandt andet at den ikke kunne fås bedere på Kbh´s bedste drinksbar..

Reaktionen var noget uventet, da hun er kendt for at kunne sove meget og længe når først hun bliver træt, og derfor føler jeg mig nødsaget til at dele opskriften – om ikke andet så for at jeg husker hvordan den bliver lavet til næste gang vi ses!

Anjas Lime/mynte/ingefær Frozen Daiquiri laves således:

En sukkersirup laves af 2 dl sukker og 1 dl vand tilsat 6-8 cm frisk og skrællet ingefær i tynde skiver.

Når siruppen koger med bittesmå bobler, tages den af og hældes over et bundt mynte i et syltetøjsglas.  Siruppen kan holde sig en 14 dages tid.

6-8 cl hvid rom og saft fra tre friske lime hældes i en blender sammen med 1/2 – 1 dl sirup.  Smag til om der skal mere syre eller sødme i,- det er en smagssag.

Blend med 3-4 store håndfulde knust is og server´i de fineste cocktail-glas sommerhuset kan tilbyde.

Campai! Og tak for de sidste 36 år.

4 replies »

  1. Denne drink går over i historien. Det gør det meste af din mad, Christina. Det er så velsmagende hver eneste gang. Tak for en pragtfuld weekend.

    Like

  2. Jeg er normalt ikke meget for drinks, men jeg besluttede at vi skulle prøve din opskrift nytårsaften – det var en enorm succes, og heldigvis lavede jeg så meget sirup at der var til godt ind i Januar ;-).
    Tak for den opskrift, så blev det muligt at lave og ikke mindst nyde en drink 🙂

    Like

Leave a Reply

