Det er jo ikke fordi jeg har noget imod jer, fede. Smækker, hjemmesprængt rullepølse.

Rullepølse_noterfrahavenogkøkkenet_5

For nogle år siden befandt jeg mig til sommerfest, siddende ved siden af en for-første-gang-indbudt-kvinde i en ellers ret fasttømret gruppe. Vi mødtes et par gange årligt til SÅÅÅÅ der´ drinks-fest.

Kvinden, lad os kalde hende Karen, var helt ny i byen og i gruppen.  Hun virkede lidt usikker og heftigt-interesseret på den nervøse måde, så jeg satte mig ved siden af hende og snakkede. Karen kvitterede med at fortælle og fortælle og fortælle og fortælle og fortælle om en masse, for hende absolut vigtige ting, så som hvor i DK man dyrker den bedste power-kettlebell-cross-træning, og jeg besluttede diskret at lirke en flaske hvidvin tættere på, fiske smøgerne frem og belave mig på en lang aften i barmhjertighedens tegn.  Det var synd for hende tænkte jeg: det er træls at være den nye, og ihærdigt prøve at få kontakt til de gamle i gruppen, især når man – for at sige det pænt – ikke har meget at byde ind med, og slet ikke kan følge flowet i samtalen. Træls at være hende, der af lutter nervøsitet skraldrer op om egne fortræffeligheder på umulige tidspunkter, og punkterer samtalen rundt om bordet igen og igen.

Jeg lytter til hendes facinerende historier fra fitness-verdenen med et halvt øre; nikker og smiler, ryger og drikker og nyder sommeraftenen udendørs uden børn og mænd.

På et tidspunkt fortæller hun en historie om en fed, dum mor, hun har set på Færgen på vej til Øen. Moderen i fortællingen er uterlig og råber af sine børn og Karen siger:  Det er jo ikke fordi jeg har noget imod JER, sådan fede´mennskr´ sådan som sådn´. Det r jo slet ikke æt´dæt´! men HUN var bare sådan helt.  Og hun RÅBT´ og hun TRAK i æ´dræng, sådan en stor HWAL var hun…. Og æ dreng var sån´helt BANG´for hæn´. Ja, a siger jo æt, at I all´er sån, men…

Stilhed omkring bordet.

Og så pinlig tavshed.

Jeg sidder og bapper på en dejlig fem-til-ti-gange-om-året-fest-cigaret, fornemmer der er noget i luften, og ser mig omkring, tænker: årh, hvad har hun nu sagt af dumheder? skal jeg hjælpe og glatte lidt ud?

Alle kikker på mig, og jeg ser ned af min store foldemave, der har været hjem for to stks 4000 g-babyer, været igennem to kejsersnit (det ene akut: nej, der er ikke nemt at træne op når man har været åbnet både på kryds og tværs), der hviler mod fede lår indeni i min behagelige “jeg skal ikke bevise noget” flowing king-size hørkjole.

Alle de søde kvinder sidder og er pinligt bevidste om at der er sket noget, og jeg fatter simpelthen ikke at det er mig der er blevet refereret til som værende i samme kategori som ” æ´hwal ” på færgen. Og jeg har trang til at skraldgrine og fortælle den dumme Karen at jeg tilfældigvis IKKE er en monstrøs mor fra helvede, der skræmmer og hiver og trækker i mine unger når vi sejler med færger.  JEG er jo belæst og vidende og …. åbenbart også en stor fed Hwal.

De andre kvinder er stadig stille.  Helt stille på 3. minut. Og så kommer samtalen trevent i gang igen, lutter ligegyldigheder som ” arhmen hvor ER melonen dog god, og SKINKEN!”

Luften går af ballonen, Karen tager sin smækre, dumme krop med videre ud i sommernatten for at gå på disco, og de søde tilnærmelser og halve kommentarer om “jamen, så stor er DU jo slet ikke..”  da jeg takker af for aftenen et par timer senere, gør bare det pinlige i hendes sammenligning værre.

Jeg er stor, og derfor ser dumme mennesker mig som de gør på alle andre store og fede mennekser, uanset historie, og om de har noget på sinde eller ej.  Og tænk sig at en tip-top-fit dum ko kunne putte mig i den boks. Min overlegne “årh, Karen er lidt langsom så jeg må hellere tage mig af hende” fik jeg sørme lige tilbage i fjæset, og det var vældig sundt og stof til eftertanke.

Jeg er siden den aften blevet meget forsigtig med at dømme andre ud fra deres udseende og fremtoning. For helt ærligt: jeg har jo selv gjort det, lige indtil jeg kom over i fedeboksen til alle de andre.

Det VILLE bare være rart hvis dumme, egocentrerede og overfladiske mennesker havde et tydeligt, fysisk kendetegn, ligesom vi fede har. Så ville de være lidt lettere at spotte og kategorisere, og man ville ikke behøve spilde skønne, lune sommeraftens-timer på dem.

Til ære for Karen har jeg lavet en god, fed rullepølse der med fordel kan skiveskæres og toppes op med sky, løgringe og karse på lunt rugbrød med tandsmør.  Gerne med en øl og en iskold kluksnaps a´ part.

Et slag indkøbes og trimmes for fedt. Åbnes op med et vandret snit ind i den tykkeste del, foldes ud og gnides med en håndfuld salt, en lille håndfuld sukker, allehånde og timian. Foldes sammen, puttes i en frysepose og tilbringer natten på køl. Skylles grundigt og rulles stramt med masser af persille, peber, lidt stødt nellike og hvad man ellers synes.

Nu kan man vælge om man vil stege rullepølsen først og så hælde halvt mørkt øl/ halvt vand med laurbærblade og halverede løg på til det dækker, eller man kan også vælge bare at koge den i vand, der liiige dækker med laurbær, løg og hvad man ellers kan lide af krydderier. Kogetiden er omkring 45 min til halvanden time ved svag, svag varme.  Mærk efter hvornår den har den ønskede mørhed: nogen kan lide overkogte rullepølser, og andre synes det er fint med noget bid.

Pølsen tages op at kogevandet og skal lige samle sig en halv times tid inden den pakkes i mange lag film og presses.  Man kan dele rullepølsen og fryse ned, hvis man synes man ikke kan nå at spise den indenfor en uges tid.  Hvis man pakker rullepølsen i madpakkepapir vi den tørre lidt ind og kan så holde sig 10-14 dage.

– Velbekomme, både til de store og til de små og til dem lige midt imellem –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 replies »

    • Tak Karen 🙂 🙂 🙂

      Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle poste det, da jeg egentlig hellere vil holde min mund når jeg møder fordomsfulde mennesker.. Og heller ikke vil gøre nogen sure/kede af det.
      Men, som Sune skrev: To each their own. Dejligt at vide, vi er flere der foretrækker en god bid mad og en kluk 🙂

      Liked by 1 person

Leave a Reply

