Fridag på en fredag. Hyldeblomstsaft, hyldeblomstgin og Tandfeen der blev væk.

Hvordan-laver-man-hjemmelavet_Hyldeblomst_gin_saft_Mor-mor-mor! Er der FRIdag, hva? Mor-mor-mor! ER det? moar! Rasmus siger at det er FRIdag, mor. Er det mor? Er det fridag, hvad? MOAR!………..Rasmuuus? ……..Rasmus?

Mor siger, det er ikke fridag! Det er FREdag, så er det FRIdag, ikke oose moar? Må jeg få jugjurt, hva? Jeg vill OSSE ha´jugjurt ( 3-årigt for yoghurt ) ! Mor-mor-mor! -hulk- jammen jeg vil ha FRIdag mor! Rasmus SIGER det er FRIdag.  Er det legetøjsdag i børnehaven mor? Jammen jeg vil ha´ LEGETØJSdag moaaaar!

Fredag morgen. Diskussionen om hvorvidt det er fridag på en fredag vil ingen ende tage.  Placeret midt i skudlinien med to vimlende og bimlende børn om benene, forsøger jeg at smøre madpakker, lave morgenmad og kaffe og finde vitaminpiller og ikke vælte omkuld ovenpå den lille, der har haget sig fast om mit ene ben, simultant med at jeg gennemgår dagens tjeckliste med den store: er der flere klip på kortet, så du kan fredagshandle i boden? Ok, jeg finder lige småpenge til dig, så kan du købe et nyt.  Vent… nej, vær lige sød at slippe mig. Husk det er biblioteksdag, har du dine bøger? Du skal tage en REN t-shirt på i dag. Nej-nej, ikke flere diskussioner! Den er møgbeskidt, tag den AF! Kom nu i hak! ( dumme mor og himmelvendte øjne, arch! og trampemarch ud af køkkenet )  Og.. Hør nu efter, ikke? Legeaftalen med gruppen bliver i NÆSTE uge og Louie kommer og leger istedet. Og vi skal NOK tage ned og købe fredagsslik i eftermiddag, det LOVER jeg ok?  Nalle.. det der er jo din lillebrors t-shirt, du må finde en anden, okay?  Jammen jeg skal NOK hjælpe dig, bare lige to minutter, ikke? Jeg kommer nu.. arhj, slip mig lige..  BUM! Jeg snubler over en bettefod, og lillebror ryger med knolden direkte ind i bordkanten. De næste minutter bruges på at trøste og ae-ae, ligeså stille skat.. Og den lille snøfter, siddende på skødet af mig “mor? du sagde at det var ikke børnehavesdag, du sagde det var FRIdag, det er FRIdag! Og hvor er min legomand? og solbrillerne?  jeg vil HA dem *hulke*”

Man skulle tro at det over tid blev en vane, det der´med hverdagsmorgenerne i børneland. At man ville vænne sig til at blive hevet i fra to sider konstant, skulle tage stilling til uendeligt mange små drenge-dilemmaer samtidig med at man beholder overblikket både over 6000 plastic-dimser, hvoraf det ALTID er den vigtigste, der er blevet væk ( HYYYLL, jeg vil ha den NUUUU ), samt over hvor den rene t-shirt, gymnastiktøjet, madkasserne, skoene og drengestrømperne ( helst uden for mange huller ), samt den absolut livsnødvendige hoodie og robottrøjen befinder sig.  Naturligvis samtidig med at man har totalt tjek på morgen-tidsplanen i drengestormen, og aldrig bliver rokket ud af den til anledningen påtagne rolige, pædagogiske jeg-har-styr-på-alt-unger-bare-kom-til-Mamma attitude.  For nogen bliver det nok en vane (eller lader I bare som om, alle jer derude? ), og jeg misunder de kvinder og mænd, som kører snorlige på rutinen, altid ved hvor alting er, og aldrig får lyst til at springe skrigende ud af køkkenvinduet bare for at få lidt RO og kunne samle tankerne.

Og lige som man tænker ” nej, NU er det kraftedeme nok, jeg eksploderer sku! ” – er der pludselig samling på tropperne.  Morgenmaden kommer på bordet og storebror læser sin ABC så fint, og med den sødeste læspen, fordi begge mælke-rokke-fortænder lige er faldet ud, at jeg får rød næse og svømmende øjne og bare SER ham hen over den dampende kaffekops kant.  “Moar, du bliver helt sådan rød i øjnene, hvoffo´ det, hva?”

Da det er undertegnede, der får børnene op om morgenen, får dem sendt afsted til Institutionsland og derefter henter igen om eftermiddagen, sørger for eftermiddagsmad, indkøb, aftensmad, badetid osv. er det Herren, som putter og sørger for at dagens sidste to timer er hyggelige for alle..

I går tog han og Ældsten ud for at plukke hyldeblomster, og sammen brugte de derefter præ-putte-timen i køkkenet på at smage, dufte og snakke om hyld og hvordan man laver saft. Rokketanden, den sidste af fortænderne, som Ældsten modigt selv hev det sidste stykke ud under skolens idrætsdag omme på Stjernen ( “jeg var helt ved at BESVIME mor! Sådan pyhh-klonk!”), lå behørigt pakket ind i staniol på køkkenbordet, klar til at blive lagt under hovedpuden så tandfeen kunne finde den i løbet af natten.  “Og mor! fortænderne giver 40 kroner, ikke kun tyve, det er dobbelt så meget! Uhh, hvor skal jeg købe slik til Johan og mig selv i morgen!”

Og både mor ( som gik i seng kl 21 ), far og Tandfeen glemte ALT om tanden under puden. Jeg vågnede med et sæt da Ældsten klokken-meget-tidligt kom ind i vores soveværelse med en uforstående og småtrist aura omkring sig: Moar? hun GLEMTE mig…

Og  beskæmmet improviserede jeg et morgenskuespil, fortalte friskfyr/pige-agtigt at DET da er helt-helt normalt.. det er jo bare sådan fordi.. at..nogengange.. er der SÅ mange børn, der samtidig taber deres tænder, at tandfeen slet ikke kan nå rundt til alle på en enkelt nat!  Jeg har selv prøvet det! Amagers-halvhug ( ja, det hedder det altså hos os )  Jeg er STENsikker på at hun kommer i nat.

Og det gør hun! Og lur mig om ikke hun lægger en ekstra lille ting, som kompensation for forglemmelsen..

Hyldeblomstsaften laver Herren af halvanden bærepose hyldeblomster, 1 – 2 kg sukker ( alt efter hvor sød man kan lide sin saft ), 2 breve citronsyre og to øko citroner, skåret i skiver, samt 2-3 liter kogende vand og en teskefuld salt.

I en stor gryde lægges først hyldeblomsterne. Pres dem lidt sammen, og top derefter op med sukker, citronsyre, salt og til sidst de skivede citroner.  Hæld så meget kogende vand over at det liige dækker, og læg en tallerken ell. ovenpå blomsterne for at holde dem dækket af vandet.  Lad saften stå og trække 3 dage, og rør rundt i den et par gange dagligt.

Saften sigtes, – sørg for at presse så meget saft som muligt ud af blomsterne – koges op og justeres til i smagen med evt. mere sukker.  Hældes på steriliserede flasker, eller fryses ned i skyllede mælkekartoner, foret med en frysepose indeni.

Til nedkøling og afkobling fra det hektiske børneliv på hede sommerdage laver jeg også en flaske hyldeblomstgin.  Opskriften er fra fru Winther, og hendes skønne, informative blog findes lige her:  Winthermad

Hvordan-laver-man_Hyldeblomst_gin_saft

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

