Dumme, dumme mor! Om at ønske sin storebror dømt helt ude, og jagten på strandkrabber i søndagsmylderet. Standkrabbesuppe/bisque.

Hvordan-man-fanger-krabber_dage-i-ungernes-have

En lille sensommer-badevåd Lillebror på bare tæer går hjemad fra stranden ovre hos mormor.
Storsur og grædende, iskold og svøbt i en plysset, stribet frottekåbe insisterer han på, først at være blevet tortureret med mega vandsprøjts-flodbølger af sin Onde Storebror ( hvilket er meget sandsynligt ), og derefter blevet nippet helt vildt hårdt i tåen af en strandkrabbe ( knapt så troværdigt ).

Skældende og smældende, mens tårer og snot løber frit:   Moarh! *snøft* jeg sae´jo at jeg ikke ville bade! *wahh* og du er bare så duum! det er din skyld, for det er DIG der sagde jeg skulle! Og DU har lavet sådan en dum storebror i vores familie! og jeg ville bare fange krabber og IKKE bade og hvorfor lavede du ham overhovedet!  Jeg vil ikke have ham, dumme dumme storebror, han skal flytte! *WAHHH..* MOAR!

Jeg går ved siden af, slæbende på Mindstens tøj, 1 rejestrygnings net, 3 krabbenet, en enorm, tangfyldt murerspand og mit kamera.  Mit ellers forholdsvist store lager af empati står i nul, og jeg har en gevaldig trang til at råbe mange sandheder til den lige-fyldt-fire-årige nuttemand.

Tre timer tidligere aftaler vi at køre tur og have en hyggelig eftermiddag med krabbefangst og svømmetur, efterfulgt af aftensmad hos mormor.  Jeg har deadline på en klumme til den lokale avis, og vi skal have billeder af ungerne der fanger krabber i kassen.  Ungerne har prøvet at være modeller mange gange før, og det er en klar aftale at vi ikke bader før billederne ude fra badebroen er i hus, hvilket burde være a pice of cake.  Sidst vi var herovre myldrede vandet under badebroen bogstaveligt talt af krabber, og vi fangede nok til en kæmpe gang bisque i løbet af en halv time.

Som det er sket så mange gange før,- hvornår bliver jeg klogere? – viser virkeligheden sig at være en helt anden.

Den lillebitte bådebro, der til daglig er totalt mennesketom, er i dagens anledning transformeret om til en veritabel motorvej for unge mennesker, der lavmælt snakkende bærer vandski og fiskegrej frem og tilbage fra deres både og til land.  Derudover har tre professionelle krabbefangere mellem 10 og 14 år formastet sig til at indtage “vores” fiskespot!  De tre snydepelse fisker, for at det ikke skal være løgn, oven i købet med tøjklemmer på stang, og bruger friskpillede rejer og muslingekød som lokkemad.  Det er tydeligt at vores små grønne fiskenet-til-en-10ér-fra-Tiger har ikke en chance.

Der er virkelig ikke plads til os nogen steder på broen, men ungerne moser derudaf med hævede net og krum hals, som sædvanligt totalt ignorante overfor alle sociale retningslinier, og jeg SKAL have taget de billeder, så jeg tager en dyb indåndning, og følger trop.

Mindsten bliver grådlabil efter tre minutter.
Han pisker desperat frem og tilbage på broen med nettet og råber “men MOAR! jeg kan ikke fange nogen krabber, MOAAR *hyyl* drengen der, han DRILLER mig” mens han skvatter over reb og krabbespande, vifter med sin grønne bambusstang, og stikker den i alle de uskyldige forbipasserende.
Ældsten lægger sig som en menneskelig spærrebom tværs over broen med sine fiske og rejenet, mens han formidler sine jagtfremskridt ved konstant at skrige ” MOAR-MOAR! jeg HAR en! MOAAR! SE HER!  Narhj, FUCK-FUCKER den løb! MOAR!”

Drengene larmer og skriger så det giver genlyd i broen, og det er Totalt Upassende.
Alle de lokale søndagsgæster, inklusive deres totalt lydløse (pige!)børn smiler henholdsvis stift og lettere målløst til og ad de uvorne unger, som forstyrrer søndagsfreden.
Efter 10 minutters rååben og tiggen om at slutte fotograferingen har jeg koldsved på panden, meget grimme tanker inde bagved samme, giver op og giver brødrene fri og lov til at smide klunset og løbe om til stranden og bade under høje, frydefulde indianerhyl.

Ti minutter senere passerer den våde, iskolde, frotteíndpakkede og højlydt udskældende Lillebror og jeg bådebroen igen på vores vej hjemad, og de stive smil på søndagsgæsternes ansigter bliver en del mere afslappede, nu de kan se at den ene af tornadoerne er på vej væk fra slagmarken.

Billederne tager vi om i dag, Lillebror og jeg alene.  Og her klokken lidt over tre, mandag morgen, sidder jeg allerede og forestiller mig hvor hyggeligt det bliver med solopgang og bølgeskvulp og hygge for to på den stille bådebro.  Eller noget..

Som billederne viser, BLEV det faktisk en rigtig hyggelig morgentur for Yngsten og jeg, selvom der ikke var særlig mange krabber i dag.

Strandkrabbesuppe/bisque laves således hjemme hos os:

En spand strandkrabber ( 20-40 stk ) skylles grundigt og aflives af flere omgange i kæmpe balje spilkogende og meget salt vand.  De skal bare lige skifte farve.
Krabberne tages herefter op og drypper af i en sigte eller på viskestykker.

En stak grøntsager ( gullerod, knoldselleri, fennikel eller hvad man kan lide ) skæres halvfint ud og brunes på en pande.  Et par løg deles og ristes til de bliver meget mørke sammen med et delt, helt hvidløg.

Krabberne skal nu steges meget grundigt, jeg gør det af flere omgange og i flere pander.
Når de er godt ristede puttes de over i en stor gryde, tilsættes 1 lille dåse tomatpure, en spsk cayenne og ditto paprika, og varmes godt igennem.  Hvis man kan lide at flambere, skal der nu cognac eller pastis i gryden, hvorefter der sættes ild på.  Hæld grøntsagerne over i panden sammen med krydderurter som timian og persille og så skal der bankes!
For at få alle smagsstofferne ud, skal krabbeskjoldene knuses grundigt.  Jeg bruger en kagerulle uden håndtag til at banke krabberne godt igennem.  Derefter dækkes med vand til det står en 10-15 cm over krabber og grøntsager.

Kog op og skum grundigt.  Lad suppen simre et par timer, og skum den jævnligt.

Derefter sigtes suppen, først gennem en almindelig sigte, og derefter gennem en stofble/nylonsigte.
Reducer suppen ind til ca en trediedel, og tilsæt så meget fløde 38 som samvittigheden kan holde til.  Vi er oppe på liige omkring 50-50 hos os, ihverfald hvis der er gæster til middag.  Smag til med sukker – mere end man regner med – salt, peber og citronsaft.  Når suppen skal anrettes kan den skummes op med en stavblender for ekstra luftighed.
Server´med hjemmebagt brød og friske krydderurter.  Et stykke ristet fisk i bunden af tallerknen er ikke at foragte heller.

Hjemmelavet-suppe_ungernes-have_strandkrabbesuppe

-Velbekomme-

Leave a Reply

