Kringle med mandler og æbler. Jammen, kan I for ( indsæt grimme eder her ) ikke bare sidde stille i TO SEKUNDER. HVA´!.. HVA´??!

Stille søndag eftermiddag i provins-pliske-plaske efterårsland.
Herren er gået til sengs med sin telefon, slået omkuld af en ondsindet hals-forkølelse.
Ungerne sidder stille i stearinlysets skær og bygger lego med varm kakao On The Side. Brændeovnen buldrer, og de ægte kastanier, som vi tidligere hentede på kirkegården bager i ovnen ved siden af årets første jule-æble-kanelring.  Årh, mor? kan vi ikke lave kastaniedyr, hva? -Og lave billeder til Mormor og Farmor af de smukke blade vi fandt på vores formiddagstur?  Sådan til julegaver, ikke?
Det mørkner udenfor, og om lidt går vi ud på fortrappen og tænder levende lys i de fine græskarlygter, vi sammen lavede i går. Varme kanel og -kardemommedufte fra køkkenet giver os røde næser, og de dæmpede klavertoner fra Morfars gamle B&O radio væver et harmonisk musikalsk bagtæppe til roen og den lune hygge.  Jeg sukker.  Nyder den varme følelse af at alle er passet på, og vender endnu en side i den Heinesen-murstens-roman, jeg netop har opdaget, at jeg i tyve år har overset på boghylden.  Kattene sover på mit skød og jeg nipper til portvinsglasset, som vokser og vokser og vokser, indtil Tykke-katten vågner og søvnigt miaver at jeg hellere må se at få taget uldsokkerne ud af ovnen inden de brænder på..

.. Plim!  Jeg vågner op i virkeligheden, liggende på vores sofa, med lange, kolde savltråde i mundvigen.  Udenfor er det gråt-i-gråt, søndag formiddag. Ungerne styrter rundt på 5. time ( ja, nogen af os står stadig op lige omkring 5:30, også selvom natten er blevet brugt på at blive vækket hver 2. time af henholdsvis en stor-snottet-og-snorkende unge, og en Bettemås, der trænger til trøst og en hyggefavn efter en dum drøm, samt en ditto hvinende, pivende og mumlende, snotforkølet mand, efterfulgt af Tossehatten/Mindstekatten, som med små forsigtige klør i min armhule, gør opmærksom på at hun også skal være i sengen).
Brødrene slås.  For en “gangs skyld” slås de.  De RÅÅÅBER og skændes “flyt dig! du lugter! Nosseged!”
Mindsten banker Ældstens nye Star Wars Dødsstjerne ind i væggen, BANG.  Den fireårige forbryder er godt klar over at legetøjet var storebrors yndlings, og flygter rædselsslagen ind under sofapuderne.  Ældsten banker løs med hårde næver på puder og tæpper, samt på hver ubeskyttet kropsdel, der stikker ud fra sofa-skjoldet.  Pludselig rammer han forkert,og Mindstens tissemand får et SW.Full Force-Blow.  Hyyl og Neej! det er min dyne, kom her med den! Dumme Bussemand-lorte-fuck-fucker! Puder, dyner, tæpper og legetøj ryger rundt i stuen, og de rædselsslagene katte flygter.
Herren er efter en kort tur i manegen gået til køjs, og jeg overvejer hvordan jeg skal komme igennem de næste 8 timer uden at slå nogen, eller selv få et hysterisk anfald.
Efter syv år i “Børnehimlen”, burde man måske have udviklet hårdere hud, men denne konstante RÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅBEN og SKRIIIIIIIIIGEN og tumult, giver mig stadig ticks og ubændig trang til at løbe væk, og gemme mig under den nærmeste parkerede bil ude på den regnvåde villavej, for ikke at snakke om muligheden for at flygte til et fjernt land, bare et par uger eller så..

Jeg sukker stille, tager mig sammen for tyvetusinde gang, kaster mig ind i midten af orkanen og får de kæmpende skilt ad.  Hører tålmodigt på den enes forklaring, og derefter på den andes forurettede fortælling fra de varme lande.
Der mægles og sluttes fred, og tilsidst siger jeg til børnene: Ok, unger. Om ti minutter skal vi ud at gå tur.  Kunne det ikke være sjovt at gå over på kirkegården og finde kastanier? Når vi kommer hjem kan vi få varm kakao og bage julekringle, ikke?  Og male billeder til julekort og se på uhyyyyggelige Halloweenkostumer på nettet?
Total stilhed først: begge unger kikker lamslåede op fra den rodede sofa, hvorpå hundredevis af plasticdippedutter ligger spredt. Da det går op for ungerne at jeg rent faktisk mener det med gåturen, bryder uvejret løs igen. ” NAAAJJJ! MOAAAR, det vil vi ikke! Arjhhajj altså, det REGNER jo udenfor, mor!  Vi GØR det ikke, og vi vil ikke bage, og kastanier er KEDELIGE og må vi ikke bare se en film, hva??  Den med zombier og creepere i musik fra Minecraft.  Kom nu-hu-hu, moaar..”
Det tager det meste af en halv time at få ungerne i tøjet, og ud af døren uden at vække den syge farmand ovenpå.
Græskarlygten, som jeg selv lavede forrige weekend er skvattet sammen, og bløder muggent snot ud over fortrappen.  Jeg må hellere få den fjernet når jeg lige at tænke, inden Yngsten skvatter i slimet og skriger ynkeligt op om at han nu har han fået beskidte fingre, og SÅ kan han absolut ikke gå nogen vejne, og Ældsten beslutter sig simultant for at katten skal bæres ind i huset og vælter med dyret ned i en vandpyt, og SÅ skal han også..

I mit stille sind begår jeg en kombi af Harakiri og brødre-hoved-sammenboinkning, men får pludselig en ide`,der måske kan redde dagen, ihvertfald for mig.  Alt imens jeg tørrer Yngstens slimede hænder, smiler jeg derfor ualmindeligt sødt til begge børn og siger: Unger? Vi skal lige en tur forbi Aldi også.
Oppe i Aldi ryger den flaske i-rodekasse-placerede-Kopke-årgangsportvin, som jeg spottede sidste uge, ned i kurven.  Måske bliver det en helt fin søndag alligevel?

Kanelkringle laves således:
2 dl lunt vand
2 store æg
250 g blødt smør
50 g gær
3 spsk sukker
1 stor tsk salt
-Blandes sammen, og står lunt en halv times tid.  Det skal boble hørligt, når man rører i væsken.
Tilsæt nu omkring 500-600 g mel, og saml dejen til den lige hænger sammen.  Måske skal der mere mel i.  Dejen skal være meget blød.  Lad den hæve til dobbelt størelse, ca 30 min.

Imens laves en remonce af:
3 dl finthakkede mandler ( jeg hakker dem med vores stavblender i en skål )
1 dl sukker eller brun farin
et par håndfulde rosiner
50 g blødt smør
1-2 spsk kanel
2 tsk kardemomme
3-4 groftrevne æbler.
Alle ingredienser æltes sammen, og smøres ud på dejen som vist ovenfor.

Kringlen efterhæver, pensles med æg og drysses med mandelsplitter og perlesukker og bages i en 200 grader varm ovn, i ca 15 minutter.
Opskriften er en viderudvikling af Verdens Bedste Kringle ifølge Søren Ryge.  Den originale opskrift findes her.

 

-Skål! Og morgen er det heldigvis mandag-

Leave a Reply

