Lets hear it for the boys. Første december og After Eight revisited.


1. December.  I år har jeg lovet mig selv ikke hver morgen desperat at pakke dagens kalendergaver ind i sølvpapir ude i køkkenet til tonerne af brødrenes skuffede udråb over at julesokkerne endnu en gang er tomme. Ikke flere løgne om at nissen måske har været sent ude i nat, og “han har helt sikkert lagt gaverne i sokkerne når I kommer hjem fra skole”.

Nej.  I år er nissen flyttet ind til tiden.  Han hedder Hyggen, har fulgt vores familie siden tipoldemor boede på Damgaarden, og vi skal huske at stille mad frem til ham i år, så han måske gider komme med nogle gode kalendergaver ( og ikke rosinæsker og julestokke indpakket i staniol ), og så iøvrigt levere dem så de ligger på deres rigtige sokkeplads hver morgen.

Da jeg naturligvis hverken var halvt eller helt klar til 1.december i går, og bare faldt omkuld i sengen kl 21, satte jeg, enormt forudseende og velovervejet som jeg “jo” er, vækkeuret til at ringe klokken halv fem i morges.
-Ville have god tid til at pakke gaverne fint ind, putte dem i sokkerne på børnenes værelser og lige stryge mine to dejligt drømmende unger over æblekinderne.  Finde chokoladekalenderne frem, pakke dem ud af cellofanen og stille dem klar til oppakning. Tænde op i brændeovnen, tænde stearinlys og lige lave en fin juledekoration til kalenderlyset, alt sammen over en kop dampende kaffe.  Nårh, ja og så måske hænge et par julestjerner op i vinduerne og derefter nusse med udpakning af de 120 nisser. Hele seancen naturligvis akkompagneret af Pierre de la Rue´s requiem, som kommer ind på 2. pladsen over yndlings julemusikken.

BIP-BIP-BIP. Klokken er 4:30, det er første december. Gaaab.  Jeg triller ud af sengen, har sovet elendigt og uroligt. Husker så på gaverne og morgenhyggen.  På mussestille Hobbitfødder går jeg i mørket ud på badeværelset, og lige som jeg skal til at sætte mig tændes det sindsygt heftige lysstofrørsagtige lys i loftet.  Den “der-skal-være-MEGA-meget-skarpt-lys-tændt-overalt” Ældste kommer bimlende ind “Idag er det første deceeembhher!! Hej Ma´skal vi se om der er gaver? Juhu!”
Åhgud.

Jeg holder mig og overlader toilettet til drengen, styrter stille ned i køkkenet for at finde gaver.  Hvad fanden skal jeg finde på?!! Sukkerstænger! Vi har vist en pakke fra sidste år liggende i en skuffe. Og så et gavekort fra drengenes søde farmor på en oplevelse. Ja! Det går fint med det.  Vender mig om, og der står drengen i mørket og fumler med lyskontakten. Det lykkedes at gå uset igennem spisestuen og derfra ind i læsestuen, hvor den ene-og-alene sok, jeg fandt i julekasserne i går hænger lidt slattent på et dørhåndtag.  Pyt, drengene må dele sok i dag.  Ned med gaverne, sådan!

I mellemtiden er Ældsten gået ovenpå, har tændt AL lyset, og står nu inde på Lillebrors værelse og synger “Johan-Johan-Johannesen! det er JHUULL, vågner du ooooopppp???”
Pis-pis-pis!  Hvis Lillebror står op klokken halv fem, får han en rigtig dum og alt for lang dag i børnehaven og vi skal jo ud at handle ind og bage æbleskiver i eftermiddag, og jeg orker bare ikke at have TO dødtrætte unger og, og, og..
Kan du SÅ komme herned hvæser jeg på ad trappen til Ældsten.  Og SLUK SÅ DET FORP…LYS.

“Mor-mor-mor-skal vi åbne kalenderen nu, hva? og chokoladekalenderen hvor er den? Og skal jeg ikke tænde stearinlysene? og mor-mor-mor jeg kan altså ikke få denne her op, hjælp mig lige og mor-mor-mor hvad søren er det for en gave, se! det er konfolutter, og sukkerstokke.. Mor, tror du jeg må få Johans sukkerstok? Hvad står det her? mor-mor-mor? Hvornår er der julekalender i fjernsynet, må vi se den i eftermiddag og må jeg ikke få en drikkeyogurt med i skole, hva?”
Hele vejen ned i værkstedskælderen efter brænde, på iskolde bare tær er han lige i hælene på mig, og bare snakker.

Til sidst får vi nogenlunde orden på tropperne, der bliver tændt op, tændt stearinlys, åbnet både chokoladekalender og pakke-ditto. Og da vi endelig en halv time senere har fundet lommelygten frem et sted i rodet, og er blevet pakket ind til at gå på nattetur ud i haven efter grangrene til kalenderlyset, lyder det ovenfra Lillebrors værelse “Moooooaaarrr? …..kom og pas på mig”.

Af med al klunset igen, og Lillebror kommer med ned i julestuen og får sin sukkerstok, der prompte bliver leveret videre til storebror, der giver den til Herren i huset, som er på vej til endnu en lang arbejdsdag, hvorefter Yngsten en halv time senere bryder ud i gråd over at den er væk. Storebror forsvinder ud i køkkenet, og kommer tilbage med resten af pakken med julestokkene, som jeg i al forvirringen har glemt at gemme væk, sammen med to andre gavekort fra farmor + og diverse andre julekalenderdimserier.

“Mor, se de her lå på køkkenbordet. Kan Johan ikke få en af dem? Tror du at nissen har tabt pakken? Så har han spist af dem også, for der mangler fire.. ( mor har spist de to men det behøver ungerne ikke at vide ) Og der ligger også flere af de der konfolutter derude, tror du det er fordi vi skal åbne dem nu, hva mor? og også andre pakker? er de til os? Må jeg ikke også få en til, hva?”
Jeg sukker dybt og begynder på fortællingen fra de varme lande om Hyggen, der kom med sine stopfyldte kalendergavesække sent i nat, og måtte gå igennem køkkenvinduet fordi brændeovnen var tændt og SÅ…

Ældsten ser skeptisk på mig og siger:  Ma´? det er ok.  Jeg skal nok tro på Hyggen-nissen. Men kan vi så ikke lave After Eight-pebermynter i eftermiddag? Og sushi til aften, hva?
Og jo. Det kan vi.
Hjemmelavede_after_eight_pebermynte_chokolade_2

Opskriften lyder:

En halv dåse kondenseret mælk
2 spsk glukose
75 g palmin ( kokosfedt evt. )
700 – 900 g flormelis
pebermynteolie eller essens
300 g god mørk chokolade

Mælk, glukose og palmin røres sammen med omkring 700 g flormelis og tilsættes pebermynte efter smag.  Det er meget forskelligt hvor kraftigt det er,- jeg foreslår at købe en god olie i en helsebutik.

Resten af flormelisen æltes i til dejen er forholdsvis fast, og der trilles kugler, som trykkes let flade mellem to fingre.  Køl eller frys pebermynterne, og giv dem et overtræk af en god, bitter chokolade.

-Velbekomme og rigtig god 1. december –

 

Leave a Reply

