Fuglefrø på en fridag. Hjemmelavede knækbrød med Chia, Quinoa, Peanutbutter og Tahin.

sprodt-hjemmelavet-knaekbrod_chia_quinoa_thain

Decembers kulinariske excesser og Nytårets høje alkoholprocenter er en saga blot ( eller: de burde de være, ikke? ) og nu står starten af 2017 i askesens tegn for de fleste.
Personligt ville jeg ikke tage skade af at tabe en 15-20 kilogram, men åh, hvor er det bare kedeligt at sutte en grøn smoothie og tre vindruer i sig til frokost, vel vidende at aftensmaden lurer ude i horisonten, bestående af sauteret grønkål.

( hum.. det lyder da egentligt ikke dårligt.. man kunne stege kålen rigtigt hårdt i god olivenolie sammen med masser af hvidløg, og så drysse med et ordentligt lag Gomasio.. Og så måske putte det hele i ned i en svingende omgang gang Misosuppe med de´der fede nudler, som smutter så sjovt..  Uh! og så sammen med fine skiver af sukkerkrydret svinenakke i form af Cha-shaochar-siu Og et par sous vide æg .. dryp af sesamolie og Sriracha..)

Man savner den hellige treeninghed af  salt, umami og sprødhed allerede inden frokosten er indtaget.  Feberhede drømme om snaskede tortillas med eksta guacamole hærger over middag og lægger det fine sprødt-hvide og asketisk klare diæt-landskab øde i en lavine af glohed chilli-ostesovs.  Hertil et skybrud af isede lime-margaritaér.  Bare for lige at tage toppen af varmen, forstå´s.

Selvom jeg ville have forsvoret det, har jeg nu fundet en måde pakke salt, umami og sprødhed ind i små, sunde pakker.  Mange mennesker med sundere spisevaner end jeg vil nu nok sige Duh! knækbrødet er da opfundet for længst, men denne opskrift med blandt andet Tahin og Peanutbutter er så smækfyldt af umani, at jeg rent faktisk hellere vil dyppe disse i min guaca, end alverdens chips.
Nu skal jeg så bare lære ikke at spise TO bradepandefulde på to døgn.  Men hey! Det er da stadig fremskridt.

2 dl vand og 1 dl chia udvandes 10 min
1,5 dl quinoa koges i 2 dl vand i 10 minutter, og trækker under låg i 10 minutter
Blandes sammen med:
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
De tre slags frø ristes på en pande til de er gyldne, saltes med flagesalt og blandes i de udblødte frø og quinoaen.
Derefter tilsættes 3 spsk tahin og 3 spsk peanutbutter, 3 spsk mel og 3 tsk bagepulver.
Rulles så tyndt ud som man synes mellem bagepapir, skæres i de former, man har lyst til, prikkes med gaffel ell. og bages ved 160 grader – varmluft – til de er sprøde og gyldne, ca en halv time til tre kvarters tid, alt efter tykkelse.  Hvis man har rullet tykkere ud end 1/2 cm, skal man regne med at eftertørre på 120 grader ihvertfald en halv time.  Køles af på rist og opbevares i en tætsluttende beholder.

– Et godt og helsebringende Nyt År til alle –

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s