Oh no, you didn´t. Hvordan man bager perfekt ciabattabrød på gasgrill. Arrogance og BBQ-hybris.

Det er sku´da alligevel fandens.  Gasgrillen, den spritnye, varmer bare ikke nok. Gasdysserne blafrer og kæmper en brav kamp i forårsstormen, og ærgerligt hovedrystende går jeg fra den og ind i køkkenet for at tjekke ciabattadejen.
I det mindste ser den ud til at ville funke. Har trukket lange, smut-glatte proteinkæder efter æltningen, og er nu blævrende lækker, som den ligger der på sin pizzaspade og venter på at blive bagt.
Forp.. grill, altså.  Gad vide om den overhovedet kan holde til at blive brugt så meget, som jeg forventer at gøre? Underforstået tænker jeg (totalt opblæst): den har jo en del at leve op til her i vores hus, og med mit niveau udi madlavningens kunster, ikke?. ”

Vi skal have porchetta-sandwiches, og kødet har rotisserieret over indirekte varme i et par timer.  Det mangler bare det sidste skud for at gøre sværen sprød, men først skal brødet bages.  Pizzastenen placeres i grillen over indirekte, lav varme.  For at den ikke skal få et hede-chok og dermed splintre, skal den varmes forsigtigt og langsomt op.  Jeg ved dette af erfaring fra sidste uge, da jeg nonchalant smed en sten ind i en hed grill med den intention at bage håndværkere til familien en tidlig morgenstund.  Der ligger stadig småstykker af stenen på terrassen.

Grillen når efter en halv times fuldt skrald på alle blus endelig op på 220 grader, brødet bages.  Succes!  Sej-krummet, sprød-luftigt ciabattabrød tilberedt i grill.
Porchettaen kommer tilbage i grillen på max gas, temperaturmåleren snegler sig opad mod de 174 grader og irriteret tænder jeg for blusset direkte under den roterende porchetta, for pokker dumme grill, kom NU!
Brødet bæres til gengæld andægtigt ind i køkkenet, og stolt skærer jeg smagsprøver til Herren og Ungerne, med tandsmør og hele balladen, for at fejre mit første gode brød fra grill.
Se nu hvor smukt det er:

Totalt begejstret bliver brødet foto-dokumenteret fra alle tænkelige leder og kanter, og i en rus strør jeg velvilligt om mig med lune, smørdryppende smagsprøver i håbet om at lokke endnu flere roser fra familien. Henslængt ligger vi i sofaen med fedtede fingre, indhyllet i tryg brødduft, og bare nyder.
Vinduet i stuen formørkes med et.  En fed, sort røg bølger forbi udenfor og sender stinkende fingre ind af havedøren.  Porchettaen!
Flammerne slår bragende op om omkring rotisserispidet da jeg åbner grillen. Vores aftensmad er totalt kremeret.  Jeg sender hybris og nemesis en tanke hen over de forkullede grise-rester og undskylder hermed min arrogante tanker om at grillen ikke kunne blive varm nok til min forfinede smag.  Jeg har lært det. Tak.

porchetta på rotisseri FAIL brændt -2

Ciabattabrød:
20 g gær
4 dl lunt vand
4 dl hvedemel
3 dl durum tipo OO

Gæren udrøres i vandet, og blandes sammen med melet i maskine med påmonteret kagekrog et minuts tid.  Det ligner noget der er løgn, med klumper og alting, og det skal det.
Lad dejen stå i en halv times tid og autolysere ( nyt ord! )  Der er skrevet mange kloge ting på nettet om teknikken, så hvis man som jeg kan lide at nørde i proteinstrenges sammensætning, salts indvirkning på gærceller ( det slår dem prompte ihjel ) osv. kan man bruge mange gode timer på at google autolyse. Man kan også bare lade sin dej stå i fred og glæde sig over at den laver autolyse helt af sig selv.

Så monteres dejkrogen og en stor spsk salt og ditto sukker smides ned til dejen.
Ælt på fuldt skrald i fire-fem minutter. Lad dejen stå et par minutters tid, og ælt så igen et par minutter.
Når dejen “kravler op” af dejkrogen, slipper siderne i røreskålen og næsten også slipper bunden, er den klar.  Dejen er MEGET blød og livlig.
Hæld lidt olie ned langs siden på skålen og saml dejen i en kugle i bunden, samtidig med at du fordeler olien op at skålens sider.  Olien gør at man kan håndtere dejen uden at den klistrer alt for meget ( den klistrer stadig! ), og samtidig gør det tynde lag olie på skålens sider at dejen uhindret kan hæve.

Film, og stil lunt til dejen har fordoblet sin volumen.  Det tager alt efter temperaturen en halv til halvanden time.

Dejen hældes ud på et melet bord og foldes forsigtigt til et brød, eller skæres til boller.
Formen bliver rustik, da dejen er meget blævrende.  Lad efterhæve en halv times tid og bag i en hed ovn på en forvarmet pizzasten eller et bagestål ca 7-10 minutter – alt efter hvor varm ovnen er.  Hvis man bager på grill skal blusset direkte under brødet være slukket, og de andre køre for fuldt knald.

Porchetta-sandwichen blev i sagens natur ikke særligt fotogen og er derfor ikke med denne gang..

Rigtig god søndag!

Categories: Uncategorized

Leave a Reply

