Halmballehaven i april.

Slut April.  Der ligger rimfrost på græsset om morgenen og jeg knaser hen over det på iskolde fødder i stædigt påtagne sandaler – for 1. april er det forår og så flytter jeg ind i sandalerne, altså! – og ned for at se til halmballehaven.
I går plantede jeg franske courgetter, jordbær, salat og havrerod ud i ballehaven ( Med lyden af Den Brødrene Ipad-spillende-Duo råbe-kor klingende i ørene : arch, moaar, det er bare for klamt at kalde haven det´!! ) og med termometeret i hånd og bange anelser løfter jeg pressingen og kikker ind i tunellen.  Vel vidende at det egentligt var alt for koldt at plante ud, tog jeg chancen alligevel.  Vi skal på en uges forårsferie, og de stakkels prikle-planter stod og formentlig sprak alle jiffypotterne i deres vokse-iver inde i vindueskarmen.

Det hele står og strutter, hurra!  Termometeret måler 9 grader ude i siden af halmballerne, 12 grader inde i midten.

Halmballehaven franske courgetter er plantet ud i halmballer-1

Sådan startede jeg halmballehaven sidste måned 

Vores ellers dejlige katte fandt hurtigt ud af at sådan en stak halmballer er et dejligt blødt og lunt sted at sove middagslur, så jeg satte rionet over haven for at holde dem ude fra små-spirerne.  Disse rionets-buer viser sig at fungere perfekt som drivtunnel og på sigt også som støtte-stativ for ærterne, tænker jeg.

Halmballehaven drivhus sådan ser haverne ud april halmballer-1 I Rema fandt jeg drypslanger til en billig penge, og har forbundet dem så både den store ballehave, det almindelige højbed, De Tre Søstres bed ( i slut maj skal der udplantes majs, courgetter og bønner ) og Ungernes Haver kan få vand mens vi er væk uden at drive tids-rovdrift på min gode veninde og nabo, der passer katte og planter mens vi danderer den på Solskinsøen med at spise salte, krakkede sild, gå ture langs redningsstien, plukke strandløg og holde den årlige Salene-middag i gode venners lag.

Tilfældigt fandt jeg ud af at drypslanger ( ihvertfald dem fra Rema) ikke lukker vand ud, hvis de løftes over niveau med resten af slangen, mens den del, der kommer efter den hævede del, drypper fint.  Der er garanteret en helt logisk forklaring på dette, men da jeg ikke er den store formel-rytter nøjes jeg med at sige at det fungerer, og det er dejligt at man kan nøjes med at vande bedene og ikke græsplænen, der ligger imellem bedene. Det er derfor at der står der en greb, en gammel skammel samt en havestol fordelt tilsyneladende lidt tilfældigt i ovenstående billede fra haven.

Halmballehaven i paller ærterer plantet ud i halmballer-1

Siden det er første år jeg dyrker i halmballer, er alt enormt spændende og på et meget lavt eksperimenterings-niveau. -Blandt andet blev der sat/ skubbet sætteløg ind i siderne på halmballerne allerede i starten af marts ( ja, temmeligt tidligt, der gik forårskuller i mig i den lune periode ), og også eksperimenteret med ærter.

Forskellige-Ærtesorter-sammen

Jeg har siden barnsben haft en mentalt usund hang til helt friske, nyplukkede ærter, som gør at hele verden kan gå af h. til så længe der er flere tilbage at spise på planten foran mig.  Denne hang gør desværre også at jeg hurtigt bliver oversensitiv hvis gæster og andre børn end mine egne begynder at spise af de ærterækker, jeg har sået i vores have, og det´uklædelige karaktertræk har jeg tænkt at udradere i et hav af ærter i år.
Der skal simpelthen være så mange ærter at der er nok til ALLE, også til min indre Gollum.
En 10-15 jiffy-potter med forspirede ærter blev udplantet i ballerne for tre uger siden, og samtidig lagde jeg ærtefrø direkte ned i ballerne, bare for at se hvad der ville ske.
De spirer! Sørme om ikke de små tørre gnallinger, der blev skubbet ind i en forrådnende halmballe bare spirer og vokser så det er en lyst.
De forspirede potter er enten blevet ædt af frosten, og hvis ikke af den, så af mus eller andet kravl.  Jeg har ihvertfald fisket flere opløste og halvspiste/gnavede ærte-jiffypotter op af ballerne.
Løgene spirer også, og har fået meget lange rødder. Men de er jo ikke ÆRTER, så de får lov til at stå upåtalte hen til de skal høstes.  Blot kan man konstatere at de kan også.

Jordbærene af ukendt oprindelse, som jeg tog udløbere af sidste år, har også fået plads i Ballehaven.  De er blot stukket ind i ballen i selskab med en nævefuld pottemuld, hvorefter mulden er vandet på plads.


Indtil nu ligner projekt “Ballehaverne” ren idyl og idel lykke, og jeg glæder mig allerede til at komme hjem fra ferien og se hvordan haven har det, og skrive opdateringer. -Den vildeste luksus både at glæde sig til at komme på ferie OG glæde sig ligesåmeget til at komme hjem igen.

-Rigtig god weekend-

Leave a Reply

